Bijscholing kraamverzorgsters

Regelmatig school ik kraamverzorgenden, verloskundigen en andere zorgprofessionals bij in groepsverband. Mogelijke onderwerpen zijn: borstvoeding, dragen, begeleiding rondom de bevalling, hechting tussen ouder en kind enz.

Ook geef ik als lactatiekundige de door KcKz verplichte bijscholing; Borstvoeding verdieping. De avond begint om 19.00 tot 21.00 uur. Om het voor kraamverzorgsters financieel aantrekkelijk te houden zijn de kosten 15 euro per persoon. Je kunt je aanmelden dmv een mailtje te sturen met de gewenste datum naar: [email protected]

• Maandagvond 22 april 2024

Ben je gezakt voor je kenniscentrum toets en moet je de 8 verplichte borstvoedingspunten nog halen? Ik geef als lactatiekundige de door KcKz verplichte bijscholing Borstvoeding basis. Je krijg hiervoor 5 punten. Onderwerpen die aan bod komen zijn: Verstopt melkkanaal/borstontsteking en het voorkomen hiervan. Nachtvoedingen. Bijvoeding en donormelk, enz. Kolven, Anatomie enz. Er is voldoende tijd om je vragen te stellen. Samen met de kennistest van het voedingscentrum waar je 3 punten kan halen heb je dan voldoende punten voor KcKz.

• Nog geen data voor 2023 gepland (deze is live maar wel online)

Op maandagavond 15 mei 2023 staat de bijscholing SUPCS, risico s bij huid op huid contant gepland. 2 KcKz punten in de categorie C. Van 19 tot 21 uur. Deelnamenkosten zijn 7,50 euro. Je kunt je aanmelden via [email protected] Een online maar wel live gegeven avond.

Huid-op-huid-contact bevordert de moeder-kind-binding en borstvoeding, en is daarom heel belangrijk. Het kan echter ook een groot risico meebrengen voor de pasgeborene. Als kraamverzorgende draag je er zorg voor, dat het huid-op-huid-contact op een veilige manier gebeurt.
Huid-op-huid-contact bevordert de borstvoeding en moeder-kind binding. De  toepassing hiervan is echter niet zonder gevaar voor de pasgeborene. Wereldwijd zijn er incidenten beschreven tijdens huid-op-huid-contact, waarbij pasgeborenen in een levensbedreigende situatie zijn aangetroffen: dit wordt Sudden Unexpected Postnatal Collapse (SUPC) genoemd.

In deze bijscholing komt aan bod:
Hoe vaak komt SUPC voor?
Wanneer treedt SUPC op?
Wat zijn de gevolgen van SUPC?
Wat zijn de belangrijke risicofactoren?
Welke veiligheidsmaatregelen kun jij als kraamverzorgster nemen?

De bijscholing geeft 2 punten in Categorie C of overige bij KcKz. Deelnamenkosten zijn 7,50 pp. Opgeven kan via [email protected]

Mocht je met een groep collega’s komen dan kan ik een avond voor jullie inplannen.