Lactatiekundige

Professionele ondersteuning
Het is een natuurlijke keuze om borstvoeding te geven, want dat is goed voor jou en je baby. Borstvoeding geven lukt meestal vanzelf, maar soms heb je extra hulp nodig. Een Lactatiekundige IBCLC geeft professionele ondersteuning bij de borstvoeding. Ook tijdens de zwangerschap kun je een lactatiekundige IBCLC raadplegen. Er zijn informatiebijeenkomsten voor aanstaande ouders.

Deskundig advies
Wees niet ongerust als de borstvoeding na je bevalling niet verloopt zoals je verwachtte. Een lactatiekundige IBCLC biedt hulp, zij geeft jou professionele begeleiding bij je borstvoeding. De vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over het aanleggen, de melkproductie, het kolven, een te vroeg geboren baby, een (te) langzame groei, een zieke baby of je hebt zelf gezondheidsklachten. De lactatiekundige IBCLC luistert naar je, analyseert jouw situatie, observeert hoe jij borstvoeding geeft en baseert daarop een deskundig advies.
Hoe sneller je de moeilijkheden met de juiste adviezen aanpakt, hoe eerder en langer jullie samen kunnen genieten van de borstvoedingsperioden. De lactatiekundige kan je ook adviseren over het gebruik van diverse kolven en hulpmiddelen. Je kunt rechtstreeks contact opnemen met mij (lactatiekundige IBCLC) voor professionele ondersteuning.

Nazorg
Na een eerste consult kan er altijd telefonisch contact opgenomen worden om de gegeven adviezen te evalueren en waar nodig bij te stellen. Voor deze telefonische nazorg worden geen kosten berekend. Het kan zijn dat een eerste consult niet voldoende is voor sommige problemen of vragen. De lactatiekundige IBCLC kan je dan een vervolgconsult adviseren. Daarnaast vinden wij het fijn om feedback te ontvangen over de geleverde zorg. U kunt daarvoor een mailtje sturen naar [email protected]

Kolfconsult
Ben je op zoek naar een geschikte kolf of zie je “door de bomen het bos niet meer” in het aanbod van kolven dan is een kolfconsult handig. Het gesprek duurt max. 3 kwartier en is bij ons op de praktijk. We kunnen samen de keuzes bespreken die je hebt op het gebied van kolven. Ter plekke kun je de kolven (8 verschillende kolven) bekijken, horen en uittesten. Dat kan ook tijdens dit kolfconsult. Neem een flesje mee, zodat je de melk die je tijdens het testen afkolft mee naar huis kan nemen. Het kolft het prettigst, als je niet vlak voor het consult een voeding hebt gehad. Schrijf gerust je vragen op die je heb over kolven op, zodat de tijdens het kolfconsult aan bod komen.
Merken: Medela, Ardo, Mom&e, Mammie, Horigen, Youha, Wommom, Mammie, Evite (de laatste 5 zijn ook in wearable te testen) Er is tevens een optie om het kolfconsult bij u thuis te laten plaats vinden.

Telefonisch consult
Voor een korte vraag waarvoor géén observatie nodig is, kan soms een telefonisch consult voldoende zijn. Soms kan je vraag ook per e-mail beantwoord worden, zeker als het een minder dringende vraag is. Je e-mail wordt altijd binnen 1 werkweek beantwoord.

De kosten
De kosten voor een lactatiekundig consult: € 105,00
Kosten voor een kolfconsult bij mij op de praktijk: € 45,00
Kosten voor een kolfconsult bij u thuis: € 105,00
Kosten telefonisch consult: € 12,50
Kosten e-mail consult: € 12,50

Na het consult ontvang je een factuur welke je bij de zorg verzekeraar kan indienen. Veel zorgverzekeraars vergoeden (gedeeltelijk) lactatiekundige hulp. Raadpleeg uw polis voor de voorwaarden.

Klachten/geschillen
Voor de klachtenregeling verwijzen we naar de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen (www.nvlborstvoeding.nl). Zij beschikken over een klachtencoördinator en klachtencommissie. Zij zijn bevoegd om klachten in behandeling te nemen. Voor de geschillenregeling verwijzen we naar Klachtenportaal Zorg (www.klachtenportaalzorg.nl).

Kwaliteitsborging
Omdat iedere moeder en baby recht heeft op de best mogelijke lactatiekundige zorg is het belangrijk dat deze kwaliteit gewaarborgd wordt. Een lactatiekundige IBCLC die lid is van de NVL geeft je de garantie dat zij zich houdt aan een aantal belangrijke regels. Er is een beroepsprofiel opgesteld. Het privacy-protocol is van toepassing. BorstvoedingRidderkerk houdt zich aan de betreffende WHO-code. Daarnaast zijn de Algemene voorwaarden van toepassing en natuurlijk houden wij ons aan het Privacyprotocol.0