Moxatherapie

Moxa bij stuitligging

Drie tot vijf procent van de kindjes die geboren worden liggen vlak voor de bevalling in een stuitligging. De kans op een keizersnede wordt daardoor vergroot. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat door de Moxatherapie 75% van de kindjes spontaan draait.

Moxatherapie is een behandeling met een moxastick. Bijvoetkruid is het hoofdbestandsdeel van de stick, die sterk lijkt op een sigaar, die je ook aan moet steken. Door het verwarmen van een punt op de kleine teen word de baarmoeder beter doorbloed en stimuleer je indirect de baby tot bewegen en draaien. Het is niet pijnlijk en de warmte wordt zelfs als heel prettig ervaren. Je kunt terecht voor Moxatherapie bij stuitligging als je tussen week 33 en 36 bent. Het meest effectief is als je in week 33 of 34 start.

Vaak heb je aan één behandeling bij mij in de praktijk voldoende. Daar leer ik je de techniek ook aan. Het is heel eenvoudig te leren en makkelijk thuis uit te voeren. Het is wel handig als je iemand meeneemt want door je groter wordende buik kun je zelf bijna niet bij het punt op je voet komen welke behandeld moet worden. Na afloop van de behandeling en een duidelijke instructie geef ik jullie Moxasticks mee naar huis, zodat je de komende 14 dagen de Moxatherapie thuis in alle rust voort kan zetten.
Moxa Therapie bij stuitligging is absoluut veilig.

Eind 2010 promoveerde Ineke van den Berg aan de Erasmus universiteit op onderzoek naar o.a. het gebruik van Moxatherapie bij een stuitligging. Zij constateerde aan de hand van 6 groots opgezette onderzoeken in o.a. Japan, China, Hongarije en Italie dat het aantal draaiingen in week 34 verhoogd van 34% naar 66% wanneer er Moxatherapie wordt toegepast. Ineke benadrukt wel dat het alleen geschikt is voor gezonde zwangere vrouwen. Daarom is het advies van de verloskundige of gynaecoloog heel belangrijk. En ze adviseert om niet Moxa via internet te bestellen, maar pas na goede instructie bij de behandelaar dit aan te schaffen.

Onderstaande link naar een helder artikel over Moxa:

De voordelen van een behandeling Moxa Therapie bij stuitligging:
Er zijn geen bijwerkingen
De behandeling is zeer veilig voor moeder en kind
Spontane draaiing wordt gestimuleerd
75% slagingskans
Behandeling kan nadat het aangeleerd is, thuis plaatsvinden;
Een behandeling Moxa Therapie is niet pijnlijk
Behandeling duurt slechts 15 minuten per dag.

De kosten van het eerste Moxaconsult is € 35,00. Je komt dan, liefst samen met iemand, naar mijn praktijk en krijgt de eerste behandeling plus instructie hoe je verder thuis moet behandelen. Inclusief de Moxasticks voor de komende 14 dagen. Mail om een afspraak te maken naar [email protected]